صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۱۲

سرقت اسناد وزارت خارجه 

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی
در جریان کشمکش‌های سیاسی ـ فکری بهار سال 1360 ، عوامل گروهک‌های مرتبط با بیگانگان سعی می‌کردند دامنه اختلافات بیشتر شود و به نفوذی‌های‌شان در دستگاه‌های دولتی نقش بدهند و از فرصت استفاده کنند. برای نمونه، می‌توان به ربودن اسناد عادی و محرمانه یا بالاتر اشاره کرد. در این راستا، یکی از دستگاه‌های مهم و تأثیرگذار وزارت خارجه بود که نفوذی‌های بسیاری در آنجا جا خوش کرده بود، مثلاً «کاظم رجوی» برادر مسعود رجوی که با عنوان سفیر ایران در کشورهای اروپایی مدافع منافع این گروهک بود، در روزهای بهار سال 1360 در روزنامه جمهوری اسلامی ایران در پی بازداشت دو سارق در حین سرقت اسناد طبقه‌بندی شده وزارت خارجه اطلاعیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح بود: «صبح روز یک‌شنبه 3 اردیبهشت ماه جاری فردی به نام مرتضی فضلی‌نژاد به اتفاق شخص دیگری با عنوان مأمور رسیدگی به پرونده‌های افراد پاک‌سازی‌شده فتوکپی تعداد زیادی از اسناد طبقه‌بندی‌شده و سرّی را با تبانی یکی از کارمندان از قسمت کنسولی وزارت امور خارجه برداشته و به خارج از وزارت‌خانه حمل می‌کرد. جریان بلافاصله به اطلاع مقامات انتظامی رسیده و به دستگیری نامبرده منجر شد.»
در این زمینه، دفتر رئیس‌جمهوری وقت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ارتباط با خبر منتشره در روزنامه جمهوری اسلامی امروز صبح متذکر می‌شود که اولاً خبر مذکور به شرحی که در آن روزنامه انتشار یافته است، به شدت تکذیب می‌شود و توضیحاً اضافه می‌نماید که این امر مربوط به نماینده این دفتر بوده است که با معرفی‌نامه کتبی و اجازه مقامات مسئول مملکتی، مأمور رسیدگی و مطالعه پرونده‌هایی در وزارت امور خارجه و سایر وزارت‌خانه‌ها بوده است.»
استاد «جواد منصوری» معاون فرهنگی وقت وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان در تاریخ30/2/1360 گفت: «سارقان اسناد، قبل و بعد از دستگیری به هیچ یک از مسئولان وزارت خارجه حکمی مبتنی بر اجازه رسیدگی به اسناد نشان نداده‌اند. بر اساس مدارک به دست آمده، همکاری کاظم رجوی با ساواک منحله محرز است و وزارت خارجه طی احضاریه‌ای که برای وی فرستاده، نامبرده را به ایران فراخوانده است. بر اساس اطلاعات ما، این شخص اکنون در سنگال به سر می‌برد.» دکتر منصوری در ادامه مصاحبه‌اش می‌گوید: «مدیرکل سابق وزارت امور خارجه به نام اسماعیل ناطقی که در حال حاضر در بازداشت جمهوری اسلامی است، خود به این حقیقت اعتراف کرده و گفته است که تا کنون چندین بار اسنادی را از وزارت خارجه ربوده است.»
اسماعیل ناطقی که در زمان تصدی «صادق قطب‌زاده» در رادیو و تلویزیون بود، به همراه آن در وزارت خارجه مشغول کار شده بود. طبق سخنان دکتر جواد منصوری، «نامبرده برای آخرین بار 275 فقره اسناد اصل و رونوشت را با همکاری فضلی‌نژاد از وزارت خارجه خارج می‌سازد.»
هدف از بیان این مطلب این است که در سال‌های 1360‌ـ1359 مسئله اختلافات به سران نظام ختم نمی‌شد. نفوذی‌ها و فرصت‌طلب‌هایی هم بودند که به گونه‌ای دیگر ضربه وارد می‌کردند و حالا هم باید این موضوع  را جدی گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات